Op asobakken.nl berekenen we van iedere asobak de score. Daarmee zie je in een oogopslag hoe 'aso' een asobak is. Deze score is gebaseerd op de grootte (lengte, breedte, hoogte, gewicht), het brandstofverbruik en wat voor soort voertuig het is.
De breedte van een auto is een belangrijke graadmeter voor de bepaling of iets een asobak is. In veel woonwijken is 2 meter al te breed, met name voor parkeervakken. En ook op veel spitsstroken geldt een maximale breedte van 200 centimeter. Een Mercedes-Benz GLE of Polestar 4 is dus al te breed.
Lees wat een asobak is.
Om als voetganger of fietser goed te kunnen zien en gezien te worden, is het belangrijk dat ze boven voertuigen uitkomen. Asobakken met een hoogte van 160 centimeter of hoger zijn daarom erg gevaarlijk. En is je asobak 1m80 hoog, dan wordt parkeren in een parkeergarage al lastig, zoals voor een Range Rover of een BMW X7.
Lees alles over accessoires voor je asobak.
Voor de veiligheid op straat maakt de lengte niet zo veel uit, maar auto's van meer dan 5 meter nemen natuurlijk wel veel parkeerruimte in. Daarom laten we de lengte ook meetellen in de score. Lange auto's, zoals de Tesla Model-X of de Audi Q7 passen ook niet in een gewoon parkeervak in een garage of parkeerveld.
Lees waar je een asobak kan kopen.
Door de toenemende autobesitas worden auto's steeds zwaarder. Bij een aanrijding heeft het gewicht veel invloed op de schade en het letsel bij de andere verkeersdeelnemers. Vooral voetgangers en fietsers zijn daarvan de dupe. Als je auto meer dan 2 ton weegt, zoals de Audi Q8 of de Kia EV9, is dat best asociaal voor de anderen op straat.
Lees waarom je een asobak zou willen hebben.
Een auto is in eerste instantie bedoeld om jezelf en je spullen te verplaatsen. Daarbij is het verbruik niet zo belangrijk. Een auto met veel uitstoot is dus vooral slecht voor de omgeving. Omwonenden, fietsers en wandelaars ademen deze giftige dampen in. Een onzuinige, krachtige auto met een dikke motor levert dus een hogere score op.